home Algemeen Internet spam problemen voorkomen bij het sturen van email

Internet spam problemen voorkomen bij het sturen van email

Helaas is spam nog steeds één van de grootste ongemakken op het internet. Zo zorgt niet alleen de inkomende spam voor problemen, maar ook het ongewild versturen van spam of gezien worden als een partij die spam verstuurt ook. Steeds meer spammers hacken vaker servers die later dan misbruikte worden voor het versturen van spam. De meeste hacks kunnen uitgevoerd worden, omdat de updates aan websites niet op tijd geïnstalleerd zijn. Ook het gebruik van zwakke wachtwoorden vergroot de kans. Het is dan ook verstandig om tijdig updates te installeren en natuurlijk goed wachtwoordbeheer toe te passen. De beveiliging van thuis-internet is tegenwoordig erg belangrijk. Op steeds meer manieren proberen criminelen de internetverbinding over te nemen. Kies een betrouwbare internetprovider die voldoende software en beveiligingsoplossingen aanbiedt om je internet voor thuis veilig te houden.

Forwarding rules van een e-mailprogramma

Wat ook voor onbedoeld spam en overlast kan zorgen is het gebruik maken van zogeheten forwarding rules. In de mailinstellingen op de server wordt dan aangegeven, dat alle inkomende mail doorgestuurd moet worden naar een e-maildienst zoals bijvoorbeeld Hotmail of Gmail. Maar alle mail inclusief spam wordt dan doorgestuurd. Een dienst zoals Hotmail ziet dan vervolgens dat er vanaf uw ip-adres veel spam binnenkomt. Hierdoor worden alle e-mails vanaf uw ip-adres dan geweigerd en zal uw ip ook op algemeen gebruikte spamlijsten van e-mailproviders terecht komen. Het is dan ook verstandig om ongefilterde forwarding te gebruiken.

Email instellingen

Veel e-maildiensten hanteren zeer strakke regels als het om het ontvangen van e-mails gaat. Hierdoor willen ze het overlast van spam verkleinen. Maar het nadeel daarvan is dat ook gebruikers die geen spam versturen soms problemen kunnen ondervinden bij het verzenden van mails. Allemaal omdat er niet wordt voldaan aan de strenge eisen van de e-mailclients. De eisen zijn vooral technisch van aard en zijn vaak instellingen die aangeven of een server daadwerkelijk mails mag versturen voor een specifiek domein.Voorbeelden van dergelijke instellingen zijn SPF en DKIM. SPF staat voor Sender Policy Framework; een set instellingen in de domein definitie die aangeven welke server verantwoordelijk is voor de verzending van mail voor dat domein. Uw systeembeheerder of hoster kan u helpen bij het correct instellen van uw e-mailclient. Het is daarnaast altijd verstandig om met betrouwbare hosting in zee te gaan.

Overstappen van internetprovider en mail behouden

Veel mensen ervaren problemen bij het overstappen naar een ander internetabonnement. Er is met name veel onduidelijkheid over het behouden van e-mailadressen bij overstappen. Wanneer iemand bij Ziggo of KPN een mailadres gebruik (@ziggo.nl of @kpn.nl) kan die in veel gevallen behouden blijven. De mail wordt dan doorgestuurd naar het nieuwe adres of de oude mailbox blijft in gebruik. Bekijk altijd vooraf goed hoe dit bij jouw provider is geregeld. Ook Online.nl, Telfort, Tele2, T-mobile en XS4ALL kennen deze problematiek. Wist je trouwens dat je tegenwoordig ook snel en probleemloos kunt overstappen naar een andere internet + TV abonnement? Dit kan eenvoudig met de overstapservice. Nederlandse providers zeggen bij een nieuw contract het oude abonnement op zodat je nooit met dubbele kosten zit. Kies dus snel een goedkoop en snel abonnement voor thuis internet, stel de beveiliging in en geniet van de snelle en veilige verbinding!

WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner